Τι μπορούμε να κάνουμε για να συμβάλουμε στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών μας, ανάλογα με την ηλικία τους;
Απλές, καθημερινές ρουτίνες και συνήθειες μπορούν να βοηθήσουν το παιδί μας να φτάσει τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικίας του!
- Ελέγχω ότι το παιδί μου ακούει, παρατηρώντας αν αντιδρά σε ήχους ή αν ανταποκρίνεται στην ομιλία.
- Ανταποκρίνομαι σε αυτά που κάνει το παιδί. Ο πιο "ασήμαντος" ήχος είναι σημαντικός, γι' αυτό σε κάθε του ήχο το κοιτάζω, το ενθαρρύνω, μιμούμαι τον ήχο που κάνει και του απαντώ ανάλογα (Με αυτό τον τρόπο το παιδί ενθαρρύνεται στην ομιλία και μαθαίνει τον διάλογο - παίρνω σειρά για να μιλήσω).
- Γελώ μαζί του (όταν γελάει αυτό) και μιμούμαι τις εκφράσεις του.
- Του μαθαίνω βασικά νοήματα (π.χ. ευχαριστώ, γάλα, μπάνιο, ύπνος, στέλνω φιλί). Τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια για να επικοινωνήσουν, προτού καταφέρουν να κατακτήσουν τη γλώσσα. Έτσι, μπορείτε να δώσετε την ευκαιρία στο παιδί σας να επικοινωνήσει μαζί σας, πολύ πριν αυτό αρχίσει να μιλά. Επίσης, έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που ξέρουν βασική παιδική νοηματική γλώσσα (δε μιλάμε για παιδιά με απώλεια ακοής αλλά για ακούοντα παιδιά) μπορούν να επωφεληθούν μεταξύ άλλων στα ακόλουθα:
- Να μιλήσουν νωρίτερα και να έχουν πλουσιότερο λεξιλόγιο
- Να έχουν υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης
- Να έχουν μεγαλύτερη σχολική επιτυχία
5. Περιγράφουμε αυτά που κάνουμε, καθώς μας βλέπει το παιδί μας ("Η μαμά μαγειρεύει", "Τρως τη σούπα σου", "Τι νόστιμη σούπα" κ.τ.λ.)
6. Περιγράφω στο παιδί πού θα πάμε ή πού βρισκόμαστε, ποιον και τι βλέπουμε και τι κάνουμε. (π.χ. Κοίτα! Ήρθαμε στο πάρκο. Πόσα παιδάκια έχει εδώ!!! Να μια κούνια! Μπορούμε να παίξουμε.)
7. Μαθαίνουμε στα παιδιά ήχους ζώων (π.χ. η αγελάδα κάνει Μου!, ο σκύλος κάνει γαβ! κ.τ.λ.). Μπορούμε να δείχνουμε στα παιδιά εικόνες ή βιβλία με ζώα και να μιμούμαστε τους ήχους. Επίσης, μπορούμε να δείξουμε και να καλέσουμε τα παιδιά να ακούσουν τα ζώα και να τα μιμηθούν είτε σε μια βόλτα που κάνουμε στη γειτονιά ή σε έναν κήπο.
8. Τους διαβάζουμε καθημερινά. Επιλέγουμε βιβλία με μεγάλες εικόνες και βιβλία από ύφασμα ή άλλο ανθεκτικό και φιλικό στα παιδιά υλικό.
9. Τραγουδάμε καθημερινά στα παιδιά, όποτε μπορούμε (καθώς οδηγάμε, καθώς παίζουμε, μαγειρεύουμε κ.τ.λ.). Επιλέγουμε μικρά τραγουδάκια με ρίμα που να συνδυάζουν σωματική κίνηση (π.χ. Πλάθω κουλουράκια, Αχ κουνελάκι! κ.τ.λ.)
10. Μιλάμε στη γλώσσα στην οποία νιώθουμε πιο άνετα.
Πηγές:
1. www.asha.org
2. https://www.babysignlanguage.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου