Ακόμη και αν θεωρούμε ότι
πρέπει να μιλήσουμε σε πιο απλή γλώσσα, γιατί το παιδί μας είναι μικρό και δε
θα καταλάβει, έρευνες έχουν δείξει ότι ο τρόπος που μιλάμε στα παιδιά καθορίζει
τη γλωσσική τους ανάπτυξη 1 χρόνο αργότερα.
Η Rowe (2012) μελέτησε τους
παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη του λεξιλογίου των παιδιών διαφόρων
ηλικιών σε σχέση με την ποσότητα και ποιότητα του λεξιλογίου που
χρησιμοποιούσαν οι γονείς τους και κατέληξε, μεταξύ άλλων, στα ακόλουθα
αξιόλογα ευρήματα:
1.
Το λεξιλόγιο ενός παιδιού 30 μηνών επηρεάστηκε άμεσα από την ποσότητα (αριθμό) των λέξεων που
χρησιμοποιούσαν οι γονείς του, ένα χρόνο νωρίτερα. Συνεπώς, ένα παιδί 12-24 μηνών επωφελείται όταν του μιλάνε συνεχώς και όταν ακούει πάρα πολλές λέξεις!
2.
Το λεξιλόγιο ενός παιδιού 42 μηνών επηρεάστηκε άμεσα από την
ποικιλία «δυσκολότερων» λέξεων που χρησιμοποιούσαν οι γονείς του, ένα χρόνο
νωρίτερα. Δηλαδή, ένα παιδί 24-36 μηνών
έχει ήδη μάθει πολλές «βασικές» λέξεις και είναι έτοιμο να αντιληφθεί και να
αφομοιώσει πιο δύσκολες λέξεις π.χ. «άφθονα» αντί «πολλά» ή «μοχθηρός» αντί
«κακός».
3.
Το λεξιλόγιο ενός παιδιού 54 μηνών επηρεάστηκε άμεσα από τη χρήση
αφηγηματικής γλώσσας (εξιστορώ
πράγματα που έγιναν στο παρελθόν ή θα γίνουν στο μέλλον) καθώς και επεξηγήσεων από τους γονείς, ένα χρόνο νωρίτερα. Ένα παιδί
36-48 μηνών, λοιπόν, επωφελείται από
συζητήσεις για γεγονότα που έγιναν (τι κάναμε στο πάρκο, τι έγινε στον παιδικό
σταθμό κ.τ.λ.) ή που θα γίνουν (π.χ. τι θα δούμε στο μουσείο, τι θα κάνουμε στο
βουνό). Σημαντικές είναι, επίσης, και οι εξηγήσεις που τους δίνουμε (π.χ.
απαντώντας στα «γιατί» τους).
Μιλήστε, λοιπόν, στα παιδιά σαν
να είναι μεγαλύτερα και μην ανησυχείτε… Όταν έρθει ο καιρός θα καταλάβετε ότι
άξιζε τον κόπο!
Πηγή:
Rowe, M. (2012). A Longitudinal Investigation of the Role of Quantity and Quality of Child-Directed Speech in Vocabulary Development. Child Development: 83(5), 1762-1774.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου