Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021

Πώς μπορώ να βοηθήσω γλωσσικά το παιδί μου (4-5 ετών)


 Τι μπορούμε να κάνουμε για να συμβάλουμε στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών μας, ανάλογα με την ηλικία τους;

Απλές, καθημερινές ρουτίνες και συνήθειες μπορούν να βοηθήσουν το παιδί μας να φτάσει τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικίας του!

Αν θέλετε να κατεβάσετε την αφίσα, πατήστε εδώ.

  1. Μιλήστε για αντίθετα π.χ. πρώτο - τελευταίο, δεξιά - αριστερά κ.τ.λ.
  2. Παίξτε "Σκέφτομαι κάτι που είναι...". Δώστε στοιχεία για αυτό που σκέφτεστε και αφήστε το να μαντέψει.
  3. Συνεχίστε να του μαθαίνετε νέες λέξεις. Βλέποντας ένα αυτοκίνητο στο δρόμο, μπορείτε να εμπλουτίσετε το λεξιλόγιό του, λέγοντας: "Στον αυτοκινητόδρομο υπάρχουν πολλά οχήματα. Το αυτοκίνητο είναι ένα όχημα. Άλλα οχήματα είναι το λεωφορείο, το ταξί..."
  4. Διαβάζετε βιβλία. Κατά την ανάγνωση, μπορείτε να κάνετε κάποιες ερωτήσεις ή δραστηριότητες: πρόβλεψη για το τι θα γίνει στη συνέχεια, δραματοποίηση μιας σκηνής ή της ιστορίας, ζωγραφιά που να σχετίζεται με το βιβλίο, κουκλοθέατρο. Μπορείτε ακόμα να συζητήσετε για μια παιδική σειρά που παρακολουθεί, ρωτώντας το ερωτήσεις όπως: ποιος, πού, πότε, τι, γιατί. Επιλέξετε βιβλία με εικόνες, τα οποία να έχουν πλοκή (ιστορία). Διάβασε περισσότερα εδώ.
  5. Μιλάμε για κατηγορίες (φρούτα, σχήματα, έπιπλα κ.α.). Πέστε του να ονομάσει πράγματα από μια κατηγορία (τα οποία δεν είναι στο οπτικό του πεδίο). Ρωτήστε το ποιο αντικείμενο δεν ανήκει σε μια κατηγορία και γιατί. Μπορεί, επίσης, να αποφασίσει τα δικά του κριτήρια για μια κατηγορία (π.χ. ζώα που να έχουν δύο πόδια).
  6. Δίνουμε οδηγίες με δύο σκέλη (π.χ. βάλε το παιχνίδι στο καλάθι και το ποτήρι στον νεροχύτη). Αφήστε το να σας δώσει και το ίδιο οδηγίες (π.χ. ζωγραφίστε μια εικόνα με τον τρόπο που θα σας την περιγράψει, γράψτε μια ιστορία όπως ακριβώς σας την αφηγείται).
  7. Παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια με απλούς κανόνες, οι οποίοι βοηθούν το παιδί να ακολουθεί μια σειρά κανόνων και οδηγιών.
  8. Δίνουμε την ευκαιρία να μας βοηθήσουν στην οργάνωση καθημερινών δραστηριοτήτων (λίστα για ψώνια), οργάνωση ενός πάρτι ή μιας εκδρομής. Αφήνουμε το παιδί να επιλέξει (π.χ. τι θα φάμε για βραδινό)
  9. Το βοηθάμε να αναγνωρίσει ένα πρόβλημα, να θέσει μερικές λύσεις και να επιλέξει την κατάλληλη.
  10. Μαθαίνουμε τις μέρες της βδομάδας.
  11. Παίζουμε παιχνίδια υπόδυσης ρόλων (μαμά και μωρό, μαγειρεύω στην κουζίνα, μανάβης και πελάτης, ιατρός και ασθενής κ.α.).
  12. Συνδέουμε το ρολόι και την ώρα με το καθημερινό μας πρόγραμμα. Καλό θα ήταν να έχουμε ένα ημερολόγιο, το οποίο θα καταγράφει τις καθημερινές δραστηριότητες και ρουτίνες του παιδιού και να του μάθουμε να το συμβουλεύεται. Αν θέλετε να εκτυπώσετε κενά ημερολόγια (μηνιαία), πατήστε εδώ ή εβδομαδιαία ημερολόγια για οργάνωση των ρουτίνων και δραστηριοτήτων πατήστε εδώ).
  13. Μαθαίνουμε τη διεύθυνση και τον αριθμό του σπιτιού μας, την πόλη και την περιοχή που μένουμε.
  14. Του δείχνουμε πως αυτά που λέει είναι σημαντικά και απαντάμε πάντα με προθυμία στις ερωτήσεις του. Του μαθαίνουμε να ζητά βοήθεια όποτε τη χρειάζεται και να ρωτά για ό,τι δεν καταλαβαίνει.
Πηγές:
1. www.asha.org
2. www.firstyears.org

Για να είστε συνεχώς ενημερωμένοι για τις αναρτήσεις μας, ακολουθήστε μας στο Facebook, πατώντας στον πιο κάτω σύνδεσμο:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου