Τι μπορούμε να κάνουμε για να συμβάλουμε στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών μας, ανάλογα με την ηλικία τους;
Απλές, καθημερινές ρουτίνες και συνήθειες μπορούν να βοηθήσουν το παιδί μας να φτάσει τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικίας του!
Αν θέλετε να κατεβάσετε την αφίσα, πατήστε εδώ.
- Επαναλαμβάνω αυτά που λέει το παιδί μου και προσθέτω σε αυτά. Για παράδειγμα, όταν λέει: "κίτρινο λεμόνι", μπορείς να πεις: " Ναι, το λεμόνι είναι κίτρινο και έχει ξινή γεύση. Θέλεις να δοκιμάσεις;"
- Μάθε του νέες λέξεις. Ένας καταπληκτικός τρόπος είναι μέσα από την ανάγνωση βιβλίων. Επιλέξετε βιβλία με μικρές προτάσεις σε κάθε σελίδα και βιβλία που έχουν πλοκή (ιστορία). Διάβασε περισσότερα εδώ.
- Μαθαίνουμε σχήματα και χρώματα, μιλώντας γι' αυτά καθώς τα βλέπουμε στη φυσική τους μορφή (π.χ. κόκκινο μήλο, κίτρινη μπανάνα, ορθογώνια τηλεόραση, στρογγυλό καπάκι)
- Εξασκόμαστε στο να μετράμε (μέχρι το 10). Μετράμε σκαλοπάτια, δάχτυλα, παιχνίδια κ.α.)
- Ονομάζουμε αντικείμενα και περιγράφουμε τις εικόνες που βλέπουμε. Μπορούμε να χρησιμοποιούμε συνώνυμες λέξεις (π.χ. ενήλικας αντί μεγάλος, τεράστιο αντί μεγάλο). Επιλέγουμε μια άγνωστη λέξη και την προσθέτουμε στις προτάσεις μας. Διάβασε περισσότερα εδώ.
- Ομαδοποίηση: Βάζουμε αντικείμενα σε έναν κουτί και ζητάμε από το παιδί να τα βγάλει και να τα ονομάσει. Μπορούμε να του ζητήσουμε να τα χωρίσει σε κατηγορίες (φρούτα, ρούχα, ζώα κ.τ.λ.)
- Φτιάχνουμε ένα τετράδιο από εικόνες που κόβουμε από περιοδικά και διαφημιστικά. Βοηθάμε το παιδί να τις κολλήσει, να τις ονομάσει και να αναφέρει πώς χρησιμοποιούμε το κάθε αντικείμενο.
- Μετροφύλλουμε οικογενειακά άλμπουμ, ονομάζουμε τα πρόσωπα και περιγράφουμε τι κάνουν. Γράφουμε μικρές προτάσεις (π.χ. Τα γενέθλια του μπαμπά).
- Δίνουμε επιλογές, αποφεύγοντας τις ερωτήσεις που απαντώνται με ναι ή όχι. Για παράδειγμα, αντί να πούμε "Θέλεις μπανάνα;", μπορούμε να πούμε "Θέλεις μπανάνα ή μήλο;". Και μπορούμε να προσθέσουμε: "Μπράβο που είπες στη μαμά το φρούτο που θέλεις. Θα σου καθαρίσω τώρα ένα μήλο".
- Τραγουδάμε τραγούδια και λέμε ρίμες. Αυτό βοηθάει τα παιδιά να μάθουν για τον ρυθμό και τους ήχους της γλώσσας.
- Δίνουμε στο παιδί μικρά παζλ.
- Παίζουμε παιχνίδια υπόδυσης ρόλων (μαμά και μωρό, μαγειρεύω στην κουζίνα, μανάβης και πελάτης κ.α.)
- Λέμε αστείες (παράξενες) προτάσεις (π.χ. φοράμε το παπούτσι στο κεφάλι;
- Εκτός από το όνομα, μαθαίνουμε και το επίθετό μας.
- Του δείχνουμε πως αυτά που λέει είναι σημαντικά και απαντάμε πάντα με προθυμία στις ερωτήσεις του (αρχίζει να ρωτάει "Γιατί;").
Πηγές:
1. www.asha.org
2. www.firstyears.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου