Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2022

Πώς μπορώ να βοηθήσω γλωσσικά το παιδί μου; (3-4 ετών)

 


 Τι μπορούμε να κάνουμε για να συμβάλουμε στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών μας, ανάλογα με την ηλικία τους;


Απλές, καθημερινές ρουτίνες και συνήθειες μπορούν να βοηθήσουν το παιδί μας να φτάσει τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικίας του!

Αν θέλετε να κατεβάσετε την αφίσα, πατήστε εδώ.

  1. Κόβουμε εικόνες από περιοδικά ή διαφημιστικά (μπορούμε ακόμα να ζωγραφίσουμε) και φτιάχνουμε αστείες εικόνες (π.χ. ένας βάτραχος που οδηγά, ένας ελέφαντας που τρώει πίτσα κ.τ.λ.). Βρίσκουμε και συζητάμε τι παράξενο έχει κάθε εικόνα). Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία αρχίζουν να ξεχωρίζουν το λογικό από το παράλογο.
  2. Δώστε στο παιδί διάφορα αντικείμενα και ζητήστε να τα χωρίσει σε κατηγορίες (π.χ. φρούτα, λαχανικά, είδη ένδυσης). Μπορείτε να χωρίσετε εσείς τα αντικείμενα σε κατηγοριες και να αφήσετε το παιδί να βρει το λάθος που κάνατε (π.χ. βάλατε ένα βιβλίο ανάμεσα στα φρούτα).
  3. Παίζουμε παιχνίδια ρόλων. Ντυνόμαστε γιατροί, παίζουμε τους μάγειρες στην κουζίνα κ.τ.λ. Τα παιδιά στην ηλικία αυτή μπορούν να διαχωρίσουν τη φαντασία από την πραγματικότητα. Ακόμη, οι δραστηριότητες αυτές εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους.
  4. Συνεχίζουμε να εμπλουτίζουμε το λεξιλόγιο των παιδιών μας. Στην ηλικία αυτή το λεξιλόγιο των παιδιών φτάνει περίπου τις 1000- 1500 λέξεις. Ένας καλός τρόπος θα ήταν να χρησιμοποιείτε συνώνυμες λέξεις καθώς μιλάτε. Μπορείς να δεις εδώ συνώνυμες λέξεις για συναισθήματα. Επίσης, συνεχίζουμε να περιγράφουμε τις δραστηριότητες που κάνουμε, καθώς τις εκτελούμε (η μαμά τώρα μαγειρεύει... κόβει το κρεμμύδι...)
  5. Συνεχίστε να διαβάζετε και να διαβάζετε βιβλία. Κατά την ανάγνωση, μπορείτε να κάνετε κάποιες ερωτήσεις ή δραστηριότητες: τι σου άρεσε περισσότερο στην ιστορία, δραματοποίηση μιας σκηνής ή της ιστορίας, ζωγραφιά που να σχετίζεται με το βιβλίο, κουκλοθέατρο. Μπορείτε ακόμα να συζητήσετε για μια παιδική σειρά που παρακολουθεί, ρωτώντας το ερωτήσεις όπως: ποιος, πού, πότε, τι, γιατί. Επιλέξετε βιβλία με εικόνες, τα οποία να έχουν πλοκή (ιστορία). Διάβασε περισσότερα εδώ.
  6. Ταιριάζουμε επαγγέλματα με αντικείμενα. Δες εδώ μια ωραία δραστηριότητα. Εξηγούμε, παράλληλα, σε τι χρησιμεύει το κάθε αντικείμενο.
  7. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας αρχίζουν να έχουν μια πιο καθαρή εικόνα του χρόνου και της σειράς με την οποία γίνονται τα γεγονότα. Αφήστε τα να σας διηγηθούν μια απλή ιστορία. Βοηθήστε τα δείχνοντάς τους εικόνες και λέγοντάς τους να τις βάλουν σε σειρά. Μπορείτε να τυπώσετε ένα παιχνίδι με εικόνες εδώ.
  8. Μπορούμε να μιλήσουμε για συναισθήματα και καταστάσεις που οδηγούν σε λύπη, πόνο, χαρά κ.τ.λ. Μπορείτε να μπλέξετε τα συναισθήματα παίζοντας!
  9. Συνεχίζουμε να τραγουδάμε και να μιλάμε με ρίμες, αφού τα παιδιά μαθαίνουν πιο εύκολα λεξιλόγιο με αυτόν τον τρόπο.
  10. Βλέπουμε οικογενειακές φωτογραφίες. Για κάθε φωτογραφία μπορούμε να πούμε (εμείς και το παιδί) μια ιστορία.
  11. Του δείχνουμε πως αυτά που λέει είναι σημαντικά και απαντάμε πάντα με προθυμία στις ερωτήσεις του. Του μαθαίνουμε να ζητά βοήθεια όποτε τη χρειάζεται και να ρωτά για ό,τι δεν καταλαβαίνει.
  12. Μιλάμε σε γλώσσα που είναι κατανοητή σε αυτό, χωρίς να την υπεραπλουστεύουμε.
Αν θέλετε να διαβάσετε παρόμοια άρθρα για άλλες ηλικίες παιδιών, πατήστε εδώ.
Πηγές:
1. www.asha.org
2. www.firstyears.org

Για να είστε συνεχώς ενημερωμένοι για τις αναρτήσεις μας, ακολουθήστε μας στο Facebook, πατώντας στον πιο κάτω σύνδεσμο:



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου